오늘 주제: 수학을 가르칠 때 음악이 활용되면 학습에 더 효과적일 수 있다는 연구에 대하여
<Children Do Better in Math When Music Is Used> 음악이 활용될 때 아이들이 수학을 더 잘한다
수업에 음악이 포함되면 수학을 배우기가 더 쉬어진다는 사실을 아셨나요? 한 새로운 연구는 음악과 수학이 서로 어떻게 보완하는지 보여줍니다.
■새로 배운 표현
analyze[ǽnəlàiz] (물리, 화학) 분석하다, 분해하다
common[ˈkɑːmən] 흔한; 공동의 공통의; 공유지 공용지
clap along with songs with different rhythms 리듬이 다른 노래에 맞추어 박수를 치다
core [kɔː(r)] 속, 중심부, 핵심적인 가장 중요한
fraction [ˈfrækʃn ] 부분, 일부 ; 분수
ratio [reɪʃioʊ ] 비율, 비(比)
bathing suits 수영복
■POWER Dialog
A new study on whether the use of music can have an impact on a student’s success in mathematics showed amazing results.
The study analyzed the results of 55 studies involving 78,000 students. When music was used to illustrate a math lesson, the positive effect was greatest.
Since math and music have a lot in common, it’s easy to see why this would be so.
For instance, teachers had students clap along with songs with different rhythms to explain fractions.
Math lends itself to being taught through music because many core concepts of math like fractions and ratios are necessary in music.
음악의 사용이 수학에서 학생의 성공에 영향을 미칠 수 있는지 여부에 대한 새로운 연구가 놀라운 결과를 보여주었습니다.
이 연구는 78,000명의 학생을 대상으로 한 55개의 연구 결과를 분석했습니다.
음악을 활용해 수학 수업을 설명할 때, 긍정적인 효과가 가장 컸습니다.
수학과 음악은 많은 공통점을 가지고 있기 때문에, 왜 그런지를 쉽게 알 수 있습니다.
예를 들어, 선생님들은 분수를 설명하기 위해 서로 다른 리듬의 노래를 따라 학생들에게 박수를 치게 했습니다.
분수와 비율과 같은 수학의 많은 핵심 개념들은 음악에서도 필요하기 때문에 수학은 음악을 통해 배우는 것이 도움이 됩니다.
■POWER NOTE
1. have an impact on someone/something : to affect or influence someone/something ~에 영향을 미치다
▷예문
A: What made you the person you are today?
B: I was raised by my grandmother, which had a big impact on me.
A: 무엇이 오늘의 당신을 만들었나요?
B: 저는 할머니 밑에서 자랐는데, 그것이 저에게 큰 영향을 미쳤어요.
Jensen’s decision had an impact on the next three generations of his family.
젠슨의 결정은 그의 가족의 다음 3대에 영향을 미쳤다.
2. have(something) in common : to share characteristics, opinions, interests, etc. with someone
공통점을 가지고 있다. 누군가와 특성, 의견, 관심사 등을 공유하다
▷예문
A: You and I are nothing alike!.
B: I disagree. We have more in common than you know.
A: 너와 나는 전혀 달라!
B: 난 동의하지 않아. 우리는 네가 알고 있는 것보다 더 많은 공통점이 있어.
We don’t really have anything in common, yet we are best friends.
우리는 공통점이 없지만 가장 친한 친구이다.
3. lends itself to something : to be suitable or good for something ~에 적합하다
▷예문
A: What do you think of this spice?
B: It lends itself to a variety of dishes, from Moroccan to Persian.
A: 이 향신료에 대해 어떻게 생각해?
B: 이건 모로코부터 페르시아까지 다양한 요리에 적합해
This fabric lends itself to bathing suits and sportswear.
이 원단은 수영복과 운동복에 적합하다.
[참고]
음악과 수학이 공통점이 있다면, 수학을 배울 때 음악을 활용하면 어떤 이점이 있을까?
There are indeed many connections between math and music, and it is possible to use music as a tool to learn certain mathematical concepts. Here's how:
1. Patterns and Sequences: Music is full of patterns and sequences, much like mathematics. Recognizing these patterns in music can help enhance understanding of similar concepts in math.
2. Fractions: Understanding rhythm in music involves understanding fractions. For example, a whole note is 1/1, a half note is 1/2, a quarter note is 1/4, etc.
3. Geometry: The concept of waves and frequencies in sound can be used to explain sine waves in trigonometry.
4. Algebra: Musical scales involve sequences which can be described algebraically or geometrically (in terms of ratios).
5. Probability & Statistics: Composers often use probabilistic methods for determining the sequence of notes to create 'random' music.
As for benefits:
- It makes learning fun: Music can make the learning process more enjoyable.
- Improves memory: Music has been shown to improve memory recall.
- Better understanding: Applying abstract mathematical concepts to something tangible like music can help students understand them better.
- Cross-disciplinary learning: Learning math through music helps students see how different disciplines are interconnected.
However, while using music can certainly aid in teaching some mathematical principles, it may not cover all areas of mathematics extensively or replace traditional mathematical education methods entirely.
수학과 음악 사이에는 실제로 많은 연관성이 있으며, 특정 수학적 개념을 배우기 위한 도구로 음악을 사용하는 것이 가능합니다. 방법은 다음과 같습니다.
1. 패턴과 순서: 음악은 수학과 마찬가지로 패턴과 순서로 가득 차 있습니다. 음악에서 이러한 패턴을 인식하면 수학에서 유사한 개념을 이해하는 데 도움이 될 수 있습니다.
2. 분수: 음악의 리듬을 이해하려면 분수를 이해해야 합니다. 예를 들어 온음표는 1/1, 반음표는 1/2, 4분음표는 1/4 등입니다.
3. 기하학: 소리의 파동과 주파수 개념은 삼각법의 사인파를 설명하는 데 사용될 수 있습니다.
4. 대수학: 음계에는 대수학적 또는 기하학적으로(비율 측면에서) 설명할 수 있는 시퀀스가 포함됩니다.
5. 확률 및 통계: 작곡가는 '무작위' 음악을 만들기 위해 음표 순서를 결정하기 위해 확률적 방법을 사용하는 경우가 많습니다.
이점:
- 학습을 재미있게 만듭니다. 음악은 학습 과정을 더욱 즐겁게 만들어줍니다.
- 기억력 향상: 음악은 기억력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났습니다.
- 더 나은 이해: 추상적인 수학적 개념을 음악과 같은 유형의 것에 적용하면 학생들이 이를 더 잘 이해하는 데 도움이 될 수 있습니다.
- 학제 간 학습: 음악을 통해 수학을 배우면 학생들은 다양한 학문이 어떻게 상호 연결되어 있는지 알 수 있습니다.
방송일자 2023년 10월 21일